Wednesday, December 1, 2010

pelajaran yang tidak diajar disekolah

Semalam....kakak aku memerlukan pertolongan. Tidak cukup duit untuk bayar instalment kereta, insuran kereta and renew roadtax. Aku sebagai adik yang prihatin..kelamkabut pergi keluarkan duit dari ATM and terus bank in duit ke account kakakku. Aku teringat ustazah maznah ada tulis dalam wall facebook dia...syukurilah nikmat memberi yang Allah bagi kepada kita..iaitu nikmat memberi pertolongan bukan yang meminta-minta. Selesai bab bank in duit...anak saudara telefon..duit bank in tak cukup sebab premium insuran tinggi. Hai...puaslah aku dan suami menalipon syarikat insuran MAA yang selama ni kakak aku jadi loyal client nya. Kakak kata tak boleh tukar syarikat insuran lain kena bayar rm 1000 lebih. (Mana aku nak cekau duit). Aku dan suami heran bin ajaib manalah kakak aku boleh dapat info camtu. Puaslah kami menalipon MAA, etiqa, maybank assurance...MAA ni kerabat negeri sembilan punya...dah nak lingkup dah pun. Patutlah dia suroh client amik insuran kereta yang paling rendah pun 32000rm. Kena bayar lebihkurang 700rm lebih lah camtu dengan windscreen insured. Hai mengalahkan kereta mewah bayar premium insuran pada hal wira cabuk je. Last-last setelah talipon sana talipon sini...my husband advise anak saudara untuk buat 3 in 1. Bayar instalment, beli insurance and buat roadtax kat maybank. Selesai citer. Insurance etiqa premium dia 300rm lebih je ikut balance hutang kereta. Roadtax pun boleh buat sekali. Sebab kakak dah autorised them. Anak saudara yang baru belajar buat insuran stress gak...gi sana..gi sini...tapi aku cakap kalau tak buat bila lagi nak belajar. Ni semua cikgu tak ajar kat sekolah.

No comments:

Post a Comment